09122336143

تماس با ما 24/7

انواع زنجیر صنعتی

انواع زنجیر صنعتی از نظر جنس

زنجیر های صنعتی از نظر جنس و کیفیت دارای انواع مختلفی هستند. یعنی تولید کنندگان این محصولات را بر اساس جنس تولیدی در انواع مختلف طراحی کرده اند. بنابراین افراد می توانند از میان انواع زنجیر صنعتی مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند. همچنین بر اساس بودجه خود این محصولات را با جنس و کیفیت مورد نیاز انتخاب و خریداری کنند.

انواع زنجیر های صنعتی در مکان ها و مناطق مختلفی مانند مناطق خنک و مرطوب، مناطق تحت فشار، زیر آب و مکان هایی که دارای دمای بسیار بالا هستند، به انتقال نیرو می پردازند. از طرف دیگر می توان گفت زنجیر های صنعتی از نظر جنس دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن ها در مکان های خاصی نیرو را انتقال می دهند.

به عنوان مثال در مکان ها و محیط هایی که دما بسیار بالا می باشد، مانند کوره ها و مناطقی که تحت بارهای سنگین هستند، این زنجیرها بر اساس جنس به انتقال نیرو و قدرت می پردازند. با توجه به اتمسفر و شرایط آب و هوایی که از زنجیر صنعتی در آنجا استفاده می شود، جنس و کیفیت زنجیر تغییر می کند و متفاوت است. به عبارت دیگر جنس و کیفیت زنجیر های صنعتی با توجه به مکان استفاده از آن ها متفاوت و متغیر می باشد.

با توجه به مطالبی که بیان کردیم، انواع زنجیر صنعتی از نظر جنس و کیفیت عبارت اند از:

  1. فولاد
  2. گالوانیزه
  3. تفلون
  4. چدن
  5. استیل نگیر و…..

با توجه به این موارد افراد می بایستی بر اساس مکان و مناطق مد نظر خود که در آنجا نیرو انتقال داده می شود، از میان انواع زنجیر های صنعتی با جنس و کیفیت متفاوت، مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند. چرا که عملکرد و کاربردهای زنجیر های صنعتی با توجه به هماهنگ بودن جنس و مکان استفاده از آن ها افزایش پیدا می کند و بالعکس.

مزایای انواع جنس فلزی زنجیرهای صنعتی

زنجیر استیل 304

این نوع زنجیرهای صنعتی ساخته شده از فولاد ضدزنگ، جهت استفاده در شرایط دمایی با درجه حرارت بالا و محیط هایی با خوردندگی بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این زنجیرهای صنعتی خاصیت غیرآهنربایی یا به اصطلاح نگیر می باشند.

زنجیر استیل 316

جنس مقاوم‌تر از استیل 304، زنجیرهای صنعتی با جنس استیل 316 می باشند که در شرایط دمایی خیلی بالا و خیلی خورنده استفاده می گردد.

زنجیر استیل AS 600

مهمترین ویژگی زنجیرهای صنعتی سری 600 ؛ مقاومت در برابر دما بالا و محیط های خورنده و اسیدی می باشد. این قطعات زنجیر سخت کاری شده و مقاومت سایشی بیشتری نسبت به زنجیر جنس استیل 304 دارد.

زنجیر صنعتی نیکل

در شرایطی که تماس لحظه ای و سایش وجود داشته باشد از زنجیر با پوشش نیکل استفاده می گردد. همچنین در شرایطی که زنجیر در معرض آب قرار داشته باشد استفاده از زنجیر صنعتی پوشش نیکل مناسب است.

زنجیر صنعتی نقره

در مواردی که محیط به شدت اسیدی بوده، از زنجیر صنعتی با پوشش نقره استفاده می شود. این زنجیرها در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم می باشد.

انواع زنجیر صنعتی از نظر محل استفاده

در انواع زنجیر های صنعتی با توجه به محل استفاده، نیز متفاوت و متغیر هستند. به طور کلی می توان گفت زنجیر های صنعتی در تولید مواد غذایی و صنایع کشاورزی، در صنعت خودرو سازی برای انتقال نیرو و قدرت و صنعت دریانوردی در تماس با آب و رطوبت کاربرد و فواید دارند.

انواع زنجیر های صنعتی از نظر محل استفاده به شرح زیر می باشند:

  1. زنجیر کشاورزی (Agricultural Chains)معمولاً زنجیره هایی که در تولید مواد غذایی و صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند، زنجیرهای ضعیف تری هستند. چرا که راندمان و کیفیت آن ها کمتر است. همچنین می‌ توان گفت این زنجیرها هیچ گاه تحت تاثیر فشار و نیروی شدید قرار نمی گیرند. از طرف دیگر این نوع زنجیر های صنعتی با توجه به شرایط آب و هوایی در کارخانه ها تحت دمای مناسبی قرار گرفته اند و کنترل می شوند.

سایر انواع:

  1. زنجیر انتقال نیرو و قدرت (Transmission Chains) : از این نوع زنجیر صنعتی برای انتقال نیرو و قدرت در ماشین آلات مختلف استفاده می کنند. از مهم ترین و بارز ترین فواید و مزایای زنجیر انتقال نیرو و قدرت می توان به تحمل وزن بسیار بالا و قدرت و استحکام زیاد اشاره کرد. کاربرد زنجیر انتقال نیرو و قدرت در خودروها، موتور سیکلت و ماشین های استخراج در صنعت نفت می باشد. بنابراین تولیدکنندگان این نوع زنجیر صنعتی را با استحکام و قدرت بسیار بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی تولید و طراحی می کنند. علاوه بر این تولید کنندگان نیز تلاش می کنند سر و صدای زنجیر های انتقال نیرو و قدرت را تا حدی که امکان دارد، کاهش دهند.

    استاندارد زنجیر انتقال نیرو

    زنجیر صنعتی که برای انتقال نیرو و قدرت در ماشین آلات و بارهای سنگین صنایع مختلف استفاده می شود با دو استاندارد A و B دسته بندی می شوند.

    زنجیرهای سری A شامل سری شماره های 30، 40، 50، 60، 80 الی 240 هستند که از یک ردیف تا 6 ردیف و در سه مدل ساده، یکطرف شاخک دار و دو طرف شاخک دار هستند. سری A طبق استانداردهای DIN 8188، ISO 606 یا ANSI نامگذاری می شوند. این زنجیر ها را اصطلاحا سری آمریکایی می نامند.

    زنجیرهای سری B شامل شماره های 08B ،10B ،12B ،16B الی 72B هستند که از یک ردیف تا 6 ردیف و در سه مدل ساده، یک طرف شاخک دار و دو طرف شاخک دار هستند. سری B طبق استانداردهای DIN 8187، ISO 606 نامگذاری می شوند. این زنجیر ها را اصطلاحاً سری اروپایی می نامند.

    انواع زنجیرها

    • زنجیرهای صنعتی با کاربرد سنگین / زنجیرهای انتقال گام دو برابر
    • زنجیرهای باگام کوتاه و دقت بالا سری آ / زنجیرهای تک ردیفه / زنجیرهای دو ردیفه الی پنج ردیفه سری آ / زنجیرهای باگام کوتاه و دقت بالا سری ب
    • زنجیرهای خاردار دقیق گام کوتاه / زنجیرهای خاردار با کاربرد سنگین
    • زنجیرهای موتور سیکلت / زنجیرهای حوزه نفتی / زنجیرهای صنعتی حوزه نفتی با کاربرد سنگین
    • زنجیرهای اتصال خم دار / زنجیرهای جنس صفحه نیکل / زنجیرهای بی صدا
      1. زنجیر هیدرو سرویس (Hydro Service Chains) : این نوع زنجیر از نظر محل استفاده دارای یک وظیفه و تفاوت بسیار خاصی نسبت به دو نوع قبلی می باشد. چرا که اگر زنجیر کشاورزی، زنجیر انتقال نیرو و قدرت و زنجیر هیدرو سرویس را در شرایط آب و هوای یکسان به عنوان مثال آب و هوای مرطوب قرار دهیم، عمر و عملکرد این نوع زنجیر صنعتی، سی برابر دو نوع دیگر می باشد. معمولاً از این زنجیر صنعتی در صنعت شستشو و بسته بندی نوشیدنی ها و صنعت حمل و نقل دریایی استفاده می کنند چرا که دارای راندمان و مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد.

      ویژگی های زنجیرهای صنعتی هیدروسرویس

      همانطور که در قسمت بالا نوشته شد، زنجیرهای هیدروسرویس صنعتی دارای مزایای فراوانی هستند که برخی از انها را به شرح زیر گردآوری کرده‌ایم:

      • مقاوم در برابر خوردگی
      • طول عمر بیشتر
      • ترکیب شیمیایی کروم شش ظرفیتی آزاد
      • حفاظت عالی در برابر خوردگی
      • اکسترود سرد، بوش صلب و چرخان، راندمان بالا
      • صفحات و غلطک ها با دقت بالا به یکدیگر پین شده اند.
      • مقاوم در برابر سائیدگی
      • نیازمند روانکاری به موقع

      انواع زنجیر صنعتی با توجه به نحوه استفاده

      انواع مختلفی از زنجیر های صنعتی در چرخ زنجیرها استفاده می شود که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. پنج نوع رایج مورد استفاده در صنعت به شرح زیر است:

      • زنجیر غلتکی (زنجیره غلتکی بوش)
      • زنجیر بی صدا یا زنجیر دندان معکوس
      • زنجیر برگ (زنجیر لیفتراکی)
      • زنجیر روی تخت (تسمه مشبک زنجیره ای تخت)
      • زنجیر فولادی مهندسی

      زنجیر غلتکی Roller chain

      هنگامی که در مورد زنجیر صنعتی صحبت می شود، احتمالاً زنجیرهای غلتکی همان چیزی است که به ذهن اکثر مردم می رسد. زنجیرهای غلتکی یا بوش چین به طور گسترده ای برای انتقال نیرو در دوچرخه، موتور سیکلت و سایر کاربردها در صنعت حمل و نقل استفاده می شود. آنها معمولاً از فولاد کربنی ساده یا از آلیاژهای فولادی ساخته می شوند.

      یک زنجیره غلتکی از یک صفحه داخلی (صفحه پیوند غلتکی – roller link plate)، صفحه بیرونی (صفحه پیوند پین – pin link plate)، بوش ها، پین ها و غلتک ها تشکیل شده است. غلتک ها به فاصله مساوی بین حلقه های زنجیره قرار می گیرند. این غلتک ها با دندانه های چرخ دنده زنجیر درگیر می شوند و نیرو را از طریق زنجیر انتقال می دهند. یکی از مزیت های مهم زنجیر غلتکی این است که در صورت تماس با دندانه های چرخ دنده، در صورت لزوم می چرخند و در نتیجه تلفات برق را کاهش می دهند.

      زنجیره انتقال

      در زنجیره‌ی انتقال، ارتفاع صفحات اتصال زنجیر غلتکی (در هر طرف غلتک) از غلتک ها بیشتر است. این امر از تماس صفحات جانبی با چرخ دنده در حین کار جلوگیری می کند. علاوه بر این، آنها همچنین به عنوان راهنما عمل می کنند و از لیز خوردن زنجیره غلتکی جلوگیری می کنند.

      برای زنجیره های غلتکی در نوار نقاله، قطر غلتک نسبتاً بزرگتر از ارتفاع میله های جانبی است. این از تماس بین میله های کناری و مسیر نوار نقاله جلوگیری می کند و با از بین بردن اصطکاک انتقالی، کارایی را بهبود می بخشد. غلتک های بزرگتر نیز اصطکاک دورانی را کاهش می دهند.

      برای نیازهای بیشتر به توان، طراحان می توانند زنجیر غلتکی چند ردیفه را انتخاب کنند. داشتن ردیف های متعدد امکان استفاده از سرعت های کم و گام های زنجیره ای کوچک را برای نیازهای بار یکسان فراهم می کند.

      زنجیر بی صدا (زنجیره دندان معکوس) Silent chain or inverted tooth chain

      بیشتر درایوهای زنجیره ای به دلیل نویز بالای عملیاتی خود و ارتعاش، بدنام هستند. در محیط‌های حساس به صدا مانند فضاهای بسته، معادن و مناطق مسکونی، زنجیرهای ساکت‌تر مناسب‌تر است. این بی صدا بودنف ایجاد مزاحمت در محیط اطراف را تحت کنترل نگه می دارد.

      زنجیر های بی صدا؛ به عنوان زنجیر های دندان معکوس نیز شناخته می شوند. یک زنجیر بی‌صدا می‌تواند مقادیر زیادی نیرو را در سرعت‌های بالا منتقل کند و در عین حال عملکردی بی‌صدا را حفظ کند. این زنجیر شامل صفحات مسطحی است که در ردیف‌هایی روی هم قرار گرفته و از طریق یک یا چند پین به هم متصل شده‌اند. هر پیوند دارای خطوط دندانه های چرخ دنده چرخ دنده در قسمت زیرین جایی است که با دندانه های چرخ دنده درگیر می شود.

      ظرفیت بار برای یک زنجیره بی صدا با تعداد صفحات مسطح در هر پیوند افزایش می یابد و همچنین استحکام کششی و عرض زنجیر (پهنا) افزایش می یابد.

      زنجیره برگ Leaf chain

      اینها ساده ترین انواع زنجیر صنعتی در حال استفاده هستند. آنها فقط از پین ها و صفحات پیوند تشکیل شده اند. صفحات پیوند به صورت یک پیوند پین و یک پیوند مفصلی متناوب می شوند. آنها با دندان‌های چرخ‌دنده به هم متصل نمی‌شوند، زیرا زنجیر‌های برگ طوری طراحی شده‌اند که برای راهنمایی از روی شیارها عبور کنند.

      زنجیر برگ در کاربردهای بلند کردن و متعادل کننده کاربرد دارد. برخی از نمونه‌های رایج کاربردهای استفاده از زنجیر برگ عبارتند از: بالابر، لیفتراک، لیفتراک، باربر و دکل بالابر. در تمام این ماشین‌های کم‌سرعت، زنجیر بالابر، بارهای ساکن بالا و مقدار کمی بار کاری را تحمل می‌کند. زنجیرهای برگی می توانند ضربه و اینرسی را بهتر از سایر طرح های زنجیره ای تحمل کنند.

      همه زنجیرهای بالابر باید قابلیت تحمل تنش های کششی بالا را بدون ازدیاد طول یا شکستگی داشته باشند. آنها باید انعطاف پذیری کافی برای تحمل خستگی داشته باشند. مانند همیشه، روانکاری و محافظت محیطی باید در فرآیند طراحی مورد توجه قرار گیرد.

      زنجیر روی تخت Flat-top chain

      زنجیرهای تخت فقط برای انتقال در نظر گرفته شده اند. آنها می توانند جایگزین تسمه نقاله و درایوهای تسمه شوند زیرا مواد را می توان مستقیماً روی پیوندهای آن حمل کرد. یک پیوند مجزا معمولاً از یک صفحه فولادی با برجستگی های توخالی بشکه ای در سمت پایین آن ساخته می شود. پیوندها با عبور دادن پین از این برجستگی های زیر لینک ها به لینک های قبلی و بعدی متصل می شوند. ماهیت این مفاصل امکان حرکت را تنها در یک جهت می دهد.

      انواع خاصی از زنجیر روی تخت وجود دارد که می تواند به طرفین خم شود. ساخت پین اجازه حرکت به طرفین در هر دو جهت را می دهد تا زنجیره نقاله بتواند منحنی ها را دور بزند.

      زنجیرهای بالای تخت در ماشین های نوار نقاله کم سرعت برای حمل و نقل مواد در خطوط مونتاژ استفاده می شوند.

      زنجیر فولاد مهندسی Engineering steel chain

      زنجیر فولاد مهندسی از دهه 1880 وجود داشته است. این زنجیرهای صنعتی برای رسیدگی به سخت ترین محیط ها و سخت ترین برنامه ها طراحی شده است. آنها از فولاد نورد گرم ساخته می شدند و گاهی اوقات برای استحکام بیشتر تحت عملیات حرارتی قرار می گرفتند.

      زنجیر های فولادی مهندسی امروزه به همان اندازه مرتبط هستند. با این حال، استحکام، سرعت سایش، ظرفیت بارگذاری و گام آنها برای مطابقت با نیازهای صنعتی امروزی افزایش یافته است.

      این زنجیره ها از پیوندها و اتصالات پین تشکیل شده اند. فاصله بین اجزای این زنجیر نسبت به سایر زنجیره‌ها بزرگ‌تر است، زیرا باید از آن جدا شود

      بیشتر زنجیرهای فولادی مهندسی به عنوان زنجیر نقاله برای جابجایی مواد عمل می کنند، اما برخی نیز در درایوها استفاده می شوند. آنها را می توان در کاربردهایی مانند نوار نقاله، لیفتراک، آسانسور باری و ماشین های حفاری نفت مشاهده کرد.

      از حسن توجه شما سپاسگزارم..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =